Michelin is met meer dan 100.000 werknemers en een jaarlijkse productie van meer dan 160 miljoen banden één van ’s werelds grootste bandenfabrikanten. Michelin is vertegenwoordigd in 170 landen. Het bedrijf heeft produceert in 72 locaties, die verspreid zijn over 19 landen. Ongeveer 50 procent van alle banden voor personenauto’s en lichte vrachtwagens, die worden verkocht in de vervangingsmarkt, zijn afkomstig van Michelin. Michelin werd opgericht in 1889. Sindsdien faciliteert Michelin reizen en vervoer van goederen. Het motto van Michelin: “Een betere weg voorwaarts” houdt het verlangen om mensen te helpen reizen in. Ook in de producten van Michelin wordt dit motto weerspiegelt. Michelin produceert banden, gidsen en wegenkaarten. Het succes van Michelin is gebaseerd op basis van de vijf kernwaarden: respect voor de klanten, respect voor mensen, respect voor de aandeelhouders, respect voor het milieu en respect voor de feiten. Even bekend als het bedrijf zelf is het bedrijfslogo, de Michelin-man (of het Michelin mannetje). Het verscheen reeds in 1894 op het toneel, toen de broers André en Édouard Michelin op de wereldtentoonstelling in Lyon een grote stapel banden presenteerden. Édouard kwam met het idee, dat als de stapel armen had, het eruit zou zien als een mens. Samen met een kunstenaar ontwikkelden zij de Michelin man. Het logo werd voor het eerst in 1898 op een poster gepubliceerd. Wegens het lange succesverhaal van de Michelin Man werd het verkozen tot het beste logo aller tijden.
Het bedrijf werd geboren toen Édouard Michelin het familiebedrijf in 1898 overnam en het tot Michelin & Co doopte. Toen in 1891 een fietster naar de Michelin fabriek kwam om zijn banden te laten repareren, droomde Édouard Michelin van banden die snel en eenvoudig gerepareerd kunnen worden. Op dat moment kostte het bijna drie uur om een band te verwisselen. Bovendien moest de band ook nog een nacht drogen. Pas dan was de fiets weer klaar om te gaan. Dit zorgde ervoor dat Michelin afneembare fietsbanden uitvond en patenteerde. Deze banden kunnen in 15 minuten gerepareerd worden. De geschiedenis van Michelin kenmerkt zich door dergelijke technologische doorbraken die duurzaam de kwaliteit van de banden verbeterd. Het bedrijf was altijd leidend, zo werden onder andere in 1946 de radiaalband ontwikkeld en gepatenteerd. Een andere innovatie is de Michelin Energy banden, waardoor het brandstofverbruik vermindert en die de markt in 1994 veroverde. 1996 was een cruciaal jaar voor Michelin waarin het succesvolle concept is ontwikkeld voor het PAX-systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat er verder gereden kan worden, zelfs wanneer de banden de luchtdruk verloren hebben. Een band die zich niet laat doorboren, het klinkt te mooi om waar te zijn. Maar in 2006 bracht Michelin zo’n band op de markt: Tweel. Tweel is een band zonder luchtdruk, wat betekent dat het geen lucht bevat. Deze band wordt tegenwoordig gebruikt voor zware machines.
Michelin is natuurlijk ook vertegenwoordigd in de autosport. Eind jaren ’70 leverde de firma Ferrari radiaalbanden, waardoor Ferrari de overwinning behaalde in het Formule 1 race wereldkampioenschap. Michelin participeert sinds 2000 in de Formule 1 en heeft vier races op een rij gewonnen. Michelin voelt zich sterk verbonden met de autosport en is toegewijd aan de ontwikkeling van de zeer concurrerende banden voor de motorsport. Innovaties van het bedrijf hebben banden geproduceerd die duurzaam zijn, een hoge veiligheid bieden, energie-efficiënt rijden en het rijplezier verbeteren. De banden, de Michelin ontwikkeld voor de autosport, zijn vaak ook beschikbaar op de algemene markt. Omdat Michelin van mening is dat een eerste klas band die goed presteert op het circuit, ook voor auto’s en motorfietsen voor privégebruik voordelig is. Michelin zorgt al een zeer lange tijd voor banden voor races en zal haar zegetocht op dit gebied ook voortzetten.
Michelin produceert banden voor auto’s van alle soorten, motorfietsen, fietsen, vrachtwagens, landbouwvoertuigen, vrachtwagens en vliegtuigen. Zijn jarenlange ervaring in de bandenproductie en de indrukwekkende innovaties laten zien: Michelin levert precies wat je zoekt. Vanwege de strenge eisen van de organisatie voor de veiligheid en de levensduur van de banden garandeert Michelin dat hun banden een goede en duurzame investering zijn. Daarbij worden de effecten op het milieu geminimaliseerd. Ook dat behoort tot een deel van de doelstellingen van het bedrijf. Michelin weet dat vandaag de dag een product goed is, dat een minimale impact op het milieu met zich meebrengt. Sinds 2001 is het bedrijf lid van de World Business Council forSustainable Development(Wereld bedrijfsraad voor duurzame ontwikkeling) en neemt deel aan het project “Duurzame Mobiliteit”. Michelin heeft tien doelen gesteld om de milieuprestaties van het bedrijf te verbeteren. Onder deze behoort het plan om banden te recyclen, de impact van banden op het milieu te verminderen, een goede relatie met de samenleving op te bouwen en in de fabrieken goede arbeidsomstandigheden te creëren. Naast deze verplichtingen is Michelin bezig om de WBCSD doelen te bereiken. Deze doelstellingen omvatten bijvoorbeeld mobiliteit belemmeringen overbruggen en emissies verminderen die de gezondheid van de bevolking kunnen beschadigen. Dit betekent dat u met de aankoop van Michelin banden niet alleen de eerste klas kwaliteit krijgt, maar ook een bijdrage levert aan het behoud van het milieu. Ongeacht voor welk voertuig u banden zoekt, u kunt er zeker van zijn dat Michelin banden aan de hoogste kwaliteitsnormen voldoen en uw rijervaring aanzienlijk verbeteren. Voor Michelin is de vreugde van het rijden cruciaal. Michelin weet dat de bandenspanning duidelijk van belang is voor het plezier.