Veel fabrikanten werken met een ringensysteem om een bepaalde velg op meerdere typen auto’s te kunnen monteren. Dit heeft te maken met de naaf van de auto. De naaf is het best voor te stellen als het uiteinde van de wiel-as van de auto. Het naafgat van de velg (het gat in het midden) moet hier exact op aansluiten. Nu is het zo dat de diverse autotypes verschillende naven hebben.
Naaf 60 (mm) en 56 zijn bijvoorbeeld 2 voorkomende maten. Normaal gesproken zou een velg met een naafgat van 60 mm niet gemonteerd mogen worden op een auto die een naaf van 56 mm heeft. Door een plastic of metalen ring in het naafgat van de velg te plaatsen kan de diameter worden teruggebracht naar 56 mm, waardoor montage wel mogelijk is.
De centreerring zorgt er voor dat de velg netjes op z’n plaats wordt gehouden. Zonder deze ring zou de velg alleen door de bouten op z’n plaats worden gehouden en is de kans op onbalans veel groter en worden de wielbouten veel meer belast.
Wij adviseren dus dat de diameter van het naafgat overeen moet komen met de diameter van de wielnaaf.